۲۳ آبان ۱۳۸۸

مدلسازي در داده كاوي



داده كاوي عمدتا با ساختن مدلها مرتبطه. يك مدل اساسا ًبه الگوريتم يا مجموعه اي از قوانيني گفته ميشه كه مجموعه اي از وروديها ( معمولا بشكل زمينه هايي در پايگاه داده هاي شركت) با هدف يا مقصد خاصي مرتبط ميكنه. رگرسيون، شبكه هاي عصبي ، درختهاي تصميم و ... همگي تكنيكهايي براي مدلسازي هستند. يك مدل تحت شرايط درست منجر به بينش درست ميشه. بطور مثال از مدلها براي ايجاد امتيازها استفاده ميشه. امتياز نوعي بيان يافته هاي يك مدل بصورت عدديه. براي مثال از امتيازها ميشه براي تهيه فهرستي از مشتريان از محتمل ترين فرد تا كم احتمالترينشون در پاسخ به تبليغات يك محصول جديد استفاده كرد.
روشهاي پيش بيني كننده، شامل مدلهايي از داده كاوِين كه با استفاده از داده هاي شامل يك برچسب و با توجه به مشخصات داده هاي برچسبهاي مختلف قادر به پيش بيني برچسب براي داده هاي جديد خواهند بود. بعنوان مثال داده هاي مشتريان با توجه به اينكه در سه ماه گذشته، خريد مجدد داشته اند يانه، برچسب گذاري ميشود. به اين ترتيب با استفاده از تكنيكهاي دسته بندي ، امكان پيش بيني داده هاي جديد با توجه به مشخصات مشتريان گروههاي مختلف وجود داره.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر